Öğrenme Deneyimleri Bağlam Modeli - Bölüm 4
DENEYİMLERİN KAVRAMSAL MODELİ
Çalışmanın bu bölümünde öğrenme deneyimleri bağlam modeli bir kavramsal modeli olarak tanımlanacaktır.
Bu amaçla modeli oluşturan kavramlar ve kavramlar arasındaki ilişkiler mümkün olduğunca görselleştirilerek
tanıtılacaktır. Bu süreçte LECOM yaşam deneyimleri bağlam modelindeki temel sınıflar ve alt sınıflarının yanı
sıra yardımcı sınıflardan da yararlanılacaktır. Kullanılan görselleştirme yaklaşımında kavramlar/sınıflar için elips
şekli, kavramlar arasındaki ilişkiler için yönlü ok ve ok üzerinde konumlandırılan metinler kullanılmıştır. Örneğin
Şekil 1’de gerçekliğe ait verinin bir algılayıcı tarafından yakalanarak günlük verisinin oluşturulması gösterilmiştir.
Şekillerin okunuşunda okun yönü dikkate alınarak, ilk elipsteki kavram ile cümleye başlanır, ikinci elipsteki
kavram okun üzerindeki metinde üç nokta ile belirtilen yerde kullanılarak, metindeki sözcüklere yer verilir. Şekil
1’deki görsel sözcüklerle ifade edilirse sırasıyla (a) “Gerçekliğe ait veri algılayıcı ile yakalanır”; (b) “Algılayıcı
günlük verisi oluşturur” cümleleri elde edilir.
Şekil 1: Deneyimlerin Yakalanması
Yaşam günlüğü sistemi algılayıcılar tarafından çevreye ait verileri pasif bir biçimde (kullanıcının çabası olmadan)
kendiliğinden ve sürekli olarak yakalayarak; yakalanma anına ait zaman verisiyle etiketlemekte ve ilgili veri
dosyalarına kaydedilmesini sağlamaktadır (Şekil 2).
Şekil 2: Pasif Yakalama
Yaşam günlüğü öğrenenin bilinçli çabasıyla başlatılan aktif içerik kaydını yaparak zaman verisiyle etiketlemekte
ve ilgili dosyalara kaydetmektedir (Şekil 3).
Şekil 3: Aktif Yakalama
Yaşam günlüğü sistemiyle hem aktif biçimde günlük verisi yakalama, hem de pasif biçimde içerik kaydetme
süreçleri Mutlu (2014a)’de ayrıntılı olarak tanımlanmıştır.
Yaşam günlüğü ile yakalanan ve kaydedilen günlük ve içerik verisinin birey tarafından gözden geçirilmesiyle
etkinlik/olay yorumlarının oluşturulması, bağlamların elde edilmesi ve deneyimin tanımlanması sürecine ait
sınıflar ve ilişkiler Şekil 4’de verilmiştir.
Şekil 4: Deneyimleri Tanımlamak
Yaşam günlüğünde belirli bir anda (örneğin bir gün içerisindeki) yeralan günlük ve içerik verilerinin birey
tarafından gözden geçirilmesiyle etkinlik ve olayların farkedilmesi ve anımsanması sağlanır. Birey anımsadığı
etkinlik ya da olayı ayrıntılı olarak betimlediğinde bir etkinlik/olay yorumu elde edilir. Birey daha sonra belirli
bir zaman dilimindeki (örneğin bir ay içerisindeki) etkinlik/olay yorumlarını gözden geçirerek birbiriyle ilişkili
olanları epizodlar halinde tekrar yorumlayabilir. Bu amaçla yeni bir epizod başlatır ya da varolan bir epizoda
ekleme yapar. Bir etkinlik/olay birden fazla epizodda bulunabilir. Birey daha uzun zaman diliminde (örneğin 6 ay
ya da bir yıl) gerçekleşen birbiriyle ilişkili epizodlardan (yaşam) öyküleri tanımlayabilir. Yeni bir yaşam öyküsü
başlatabilir ya da varolana ekleyebilir. Bir epizod birden fazla öykünün öğesi olabilir (Şekil 5). Etkinlik/olay
yorumları yaşam günlüğünün veritabanında zaman ağacının “gün” düğümlerinde saklanırken, epizod yorumları
zaman ağacının “ay” düğümlerinde, öykü yorumları ise zaman ağacının “yıl” düğümlerinde saklanabilir (Mutlu,
2014b).
Şekil 5: Deneyimlerin Yorumlanması
[*] Bu bölümün yazılmasında “Mutlu, M.E. (2015). Öğrenme Deneyimleri Bağlam Modeli, 6. Uluslararası Eğitimde Yeni Eğilimler Kongresi – ICONTE 2015, 24-26 Nisan 2015, Antalya“ kaynağından yararlanılmıştır.
(Not: Yararlanılan kaynaklar yazı dizisinin sonunda topluca verilecektir.)
(Not: Yararlanılan kaynaklar yazı dizisinin sonunda topluca verilecektir.)
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder