30 Ocak 2014 Perşembe

Quantified Self Europe Conference 2014

Quantified Self Europe Conference 2014

Quantified Self, bireylerin günlük yaşamlarında kendilerine ait girdilere (tüketilen besinler, çevredeki havanın kalitesi vb.), durumlara (duygu durumu, uyarılma, kandaki oksijen düzeyi vb.) ya da performansa (ruhsal ve fiziksel) ait verileri toplayacak teknolojilerin geliştirilmesine odaklanmış bir harekettir. Bireylerin giyilebilir algılayıcılar (EEG, EKG, video vb.) ve giyilebilir bilgisayarlar aracılığıyla gerçekleştirdikleri öz-izleme ve öz-algılama aynı zamanda yaşam günlüğü (lifelogging) olarak da bilinmektedir. Günlük işlevleri geliştirmek amacıyla öz-izleme verisinin toplanması  “self-tracking”, "auto-analytics", “body hacking” ve “self-quantifying” olarak da adlandırılmaktadır (1).

Quantified Self hareketinin ilgi alanına giren başlıca konular şunlardır (2):
  • Fitness and health tracking
  • Chemical body load counts
  • Personal genome sequencing
  • Lifelogging
  • Metabolic monitoring
  • Self experimentation
  • Behavior monitoring
  • Location tracking
  • Sleep tracking
  • Mood and emotion tracking
  • Medical self-diagnostics

Quantified Self hareketinin altıncı konferansı bu yıl 10-11 Mayıs'da Amsterdam'da düzenlenecek. (http://quantifiedself.com/conference/Amsterdam-2014/)


İlk uluslararası konferans 2011 Mayıs ayında Mountain View, California'da düzenlendi. İzleyen yıllarda hem ABD hem de Avrupa'da düzenlenmeye başlandı. Önceki yıllarda düzenlenen Quantified Self konferansları şunlar:


Kaynaklar
(1) Wikipedia, (2013), Quantified Self, http://en.wikipedia.org/wiki/Quantified_Self

18 Aralık 2013 Çarşamba

Personal Information Systems

Kişisel Enformasyon Sistemleri

Bu blogun adı olan "Personal Information Systems - Kişisel Enformasyon Sistemleri" akademik olarak çok incelenmemiş bir alan olmaya devam etmektedir. Halbuki günümüzde bireylerin (ve ailelerin) sahip oldukları bilgi teknolojileri giderek çeşitlenmekte,  birbirine yakınsamakta ve bu teknolojilerden etkin bir biçimde yararlanmak için gerekli olan becerilerin niteliği artmaktadır. Genellikle tüketici elektroniğinin ilgisine bırakılmış olan bu alanda bireylerin desteklenmesi ve yönlendirilmesi gereksinimi bulunmaktadır.

"Kişisel Enformasyon Sistemleri" kavramının kapsamını belirlemek ve bir çerçeve oluşturmak ve amacıyla 2012 yılında oluşturduğum bir wiki sitesini geliştirmeye devam etmekteyim. Bu wikide "Kişisel..." sözcüğü ile başlayan çeşitli araştırma konularını biraraya getirmeye çalışmaktayım.

Bu günlerde 5-7 Şubat 2014 tarihinde Mersinde düzenlenecek olan Akademik Bilişim 2014 konferansı için "Kişisel Bilgi Yönetimi İçin Bütüncül Bir Yaklaşım - Kişisel Bilgi Çalışması Ortamlarındaki Deneyimlerin Yönetimi" isimli bir bildiri üzerinde çalışıyorum. Bu bildiride "Kişisel Enformasyon ve İletişim Teknolojileri" ni "Donanım", "Yazılım", "Hizmetler" ve "Yönetim" başlıkları ile sınıflandırmaya çalıştım. Çalışmada ayrıca "Kişisel Veri Ekosistemi", "Kişisel Enformasyon Yönetimi" ve Kişisel Bilgi Çalışması Ortamları" na da yer vermekteyim. Bu dört alan biraraya gelerek bireyin "Kişisel Bilgi Çalışması Katmanı" nı meydana getirmektedir. Diğer katmanlar olan "Deneyimleri Kaydetme Katmanı" ile "Kişisel Bilgi Tabanı Katmanı" ile birlikte kişisel bilgi yönetimi için bütüncül bir bakış açısı elde etmeye çalışıyorum.

"Kişisel Enformasyon Sistemleri" wiki sayfasına https://meminmutlu.wordpress.com/personalis/personal-information-systems/ adresinden ulaşılabilir. Bu sayfayı zaman zaman güncellemeye ve ayrıntılandırmaya çalışacağım.



12 Aralık 2013 Perşembe

Design of a Personal Knowledge Base System based on Lifelogging

Yaşam Günlüğüne Dayalı Bir Kişisel Bilgi Tabanı Sistemi Tasarımı

9-11 Aralık 2013 tarihlerinde İstanbul Üniversitesinde düzenlenen "İnet-Tr'13 - XVIII. Türkiye'de İnternet Konferansı" nda sunmuş olduğum "Yaşam Günlüğüne Dayalı Bir Kişisel Bilgi Tabanı Sistemi" isimli bir bildirinin sunum dosyasını aşağıda paylaşıyorum.


2 Aralık 2013 Pazartesi

A Proposal of System for Management of Life Experiences

Yaşam Deneyimlerinin Yönetimi için Bir Sistem Önerisi


28-29 Kasım 2013 tarihlerinde Türkiye Bilişim Derneği tarafından Ankara'da düzenlenen "30. Ulusal Bilişim Kurultayı 2013" konferansında "Yaşam Deneyimlerinin Yönetimi için Bir Sistem Önerisi" isimli bildiriyi sundum.




Bu çalışmada bireylerin yaşam deneyimlerini yönetebilmeleri amacıyla yararlanabilecekleri bir sistem önerisi geliştirilmiştir. Bu amaçla fiziksel ve sanal ortamlardaki yaşam deneyimlerini ekran görüntüleri ve kamera görüntüleri ile kendiliğinden ve sürekli olarak kaydeden bir yaşam günlüğü katmanı ile yaşam günlüğü kayıtlarını değişik zaman düzlemlerinde yorumlama ve deneyimleri planlama, denetleme, değerlendirme olanağı sağlayan deneyim işleme katmanından oluşan bir sistem tasarlanmıştır. Sistemi denemek amacıyla bir prototip uygulama geliştirilmiş ve beş aylık bir deneme sonucunda elde edilen ilk bulgular tartışılmış, gelecekteki olası geliştirmeler için önerilerde bulunulmuştur.

10 Kasım 2013 Pazar

Development of a Multi-Device Based Lifelogging System for Capturing of Learning Experiences

Öğrenme Deneyimlerinin Kaydedilmesi İçin Çoklu Cihaz Tabanlı Bir Yaşam Günlüğü Sisteminin Geliştirilmesi

7-9 Kasım 2013 tarihlerinde Antalya'da düzenlenen WCEIS 2013, "2nd World Conference on Educational and Instructional Studies" konferansında "Öğrenme Deneyimlerinin Kaydedilmesi İçin Çoklu Cihaz Tabanlı Bir Yaşam Günlüğü Sisteminin Geliştirilmesi" isimli bildiriyi sundum.


Bu çalışmada bireylerin yaşam boyu öğrenme süreçlerindeki öğrenme deneyimlerinin kaydedilebilmesi için bir sistem geliştirilmiştir. Bu amaçla öğrenme deneyimlerinin yaşandığı fiziksel ve sanal ortamlar göz önüne alınmış ve bu ortamlarda gerçekleşen öğrenme deneyimlerinin kendiliğinden ve sürekli olarak kaydedilmesi amacıyla bir yaşam günlüğü sistemi tasarlanmıştır. Tasarım tabanlı araştırma yaklaşımı kullanılarak, masaüstü, diz üstü, tablet, akıllı telefon ve giyilebilir kamera gibi birden fazla cihazda çalışabilecek ekran görüntüsü yakalama yazılımları ile kamera görüntüsü yakalama yazılımları geliştirilmiş ve yakalanan görüntülerin bulut altyapısı üzerinden taşınarak çalışma bilgisayarında bir araya getirilmesi sağlanmıştır. Geliştirilen sistem dokuz ay süreyle denenmiş ve öğrenme deneyimlerini hatırlama ve değerlendirme açısından etkili olduğu görülmüştür.


25 Ekim 2013 Cuma

Personal Knowledge Management Literature

Kişisel Bilgi Yönetimi Kaynakçası

Bilgi yönetimi (knowledge management) süreci özellikle kurumsal alanda çok incelenen bir konu. Nonaka ve Tageuchi'nin 1990'lardaki çalışmalarında kurumlardaki üstü örtük bilginin açık bilgi haline dönüştürülmesine önem verilmiş ve "bilgi üreten şirket" haline gelmek için neler yapılması gerektiğine odaklanılmıştır (Nonaka, Toyama & Hirata, 2008). Literatürde kurum ve işletmelere yönelik "bilgi yönetimi" ile ilgili binlerce yayın olmasına rağmen bireylerin kendi gereksinimleri doğrultusundaki bilgi yönetimi konusu çok ilgi çekmemiştir. Bu alana yönelik çalışmalar yakın zamanda başlamış ve "kişisel bilgi yönetimi" kavramı ilk kez 1999 yılında ortaya atılmıştır (Frand ve Hixon, 1999).

"Kişisel bilgi yönetimi" ne yönelik yayınları tarayarak bir kaynakça oluşturdum (Mutlu, 2013). Bu kaynakçaya göre kişisel bilgi yönetimiyle ilgili olarak 1999'dan itibaren giderek artmasına rağmen göreceli olarak her yıl az sayıda çalışmanın yayınlandığı görülmektedir.

Bu çalışmalar incelendiğinde "kişisel bilgi yönetimi" alanında bireyin bilgi çalışması etkinliğini ve üretkenliğini artırmaya yönelik araştırmalara, dolayısıyla kişisel bilgi yönetimi araçları ve teknolojileri ile kişisel bilgi yönetimi becerilerine ağırlık verildiği görülmektedir. Bu yaklaşımın sonunda bireye ait veriler ve içeriklerin yönetimi ile bu bilgi kaynaklarının etkin ve verimli olarak kullanılmasına odaklanılmakta, üstü örtük bilginin açık bilgiye dönüşümü süreci göz ardı edilmektedir. Halbuki kişiler de önemli ölçüde üstü örtük bilgiye sahiptirler ve bu bilgiyi açığa çıkartacak süreçlere gereksinimleri vardır. Genel "bilgi yönetimi" çalışmalarında ise bireylerin belleklerinde bulunan ve içinde yeraldıkları kurum ve kuruluşlara ait olan ya da fayda sağlayacak olan üstü örtük bilgiye odaklanılmakta, bireylerin kendileriyle ilgili üstü örtük bilgiye önem verilmemektedir.

Kişilerin kendilerine ait ve kendileriyle ilgili üstü örtük bilgiler neler olabilir? Öz denetimi yüksek olan bireylerin dışındaki bireylerin çoğunda zaman ekseni boyunca çevreleriyle olan dinamik etkileşimden dolayı herhangi bir tarihte kendileri için belirledikleri amaçlar ve kendilerine çizdikleri yol haritaları sürekli değişiklik gösterir. Bu süreç içerisinde bireyler çıkış ve dönüm noktalarını unutmayı tercih ederler ve bulundukları nokta ile varmayı düşündükleri noktaya odaklanırlar. Fakat sadece ilk amaçlarını ve kararlarını unutmakla kalmazlar, o dönemlerde hedeflerine erişmek amacıyla planlı ve bilinçli ya da plansız ve bilinçsizce yaşadıkları öğrenme deneyimlerini de yeni deneyimlere odaklanmak ve yer açmak amacıyla belleklerinin derinliklerine gömerler. İşte bu deneyimlerin kazandırdığı, artık terkedilmiş ve üstü örtülmüş olan bilgi, davranış, beceri, değer ya da tercihlerin zaman zaman açığa çıkartılması ve değerlendirilmesi sonucunda birey normalde nedenleri ve oluşumları hakkında bulanık bir fikre sahip olduğu kendisine ait çoğu olguyu ve özelliği daha gerçekci olarak tanımlayabilecektir.

Kişisel bilgi yönetimi ile kişisel öğrenme yönetimi ve kişisel deneyimlerin yönetimi arasındaki bu yakın ilişkiyi yürütmekte olduğum "Yaşam Boyu Öğrenme Deneyimlerinin Yönetimi Amacıyla Bir Dijital Yaşam Günlüğü Sisteminin Geliştirilmesi ve Uygulanması"  projesinde incelemeye başladım. Proje kapsamında geliştirmiş olduğum AllMyListsLE isimli öğrenme deneyimleri yönetimi yazılımının aynı zamanda bir kişisel bilgi yönetimi aracı haline geldiğini farkettim. Bireyler bu yazılım aracılığıyla kendilerine ait üstü örtük bilgiyi geçmiş deneyimlerinden süzerek açığa çıkartabilme olanağına sahip olmaktadırlar. Bu özelliği daha ayrıntılı incelemek amacıyla "Yaşam Günlüğüne Dayalı Bir Kişisel Bilgi Tabanı Sistemi Tasarımı" isimli bir bildiri hazırlamaya başladım. Bu bildiriyi 9-11 Aralık 2013 tarihlerinde İstanbul Üniversitesinde düzenlenecek olan İnet-Tr 2013 sempozyumuna göndermeyi planlıyorum.

Kaynaklar
Mutlu, M.E. (2013), Personal Knowledge Management wiki sayfası, https://meminmutlu.wordpress.com/personalis/personal-knowledge-management/
Nonaka, I., Toyama, R., & Hirata, T. (2008). Managing Flow: A Process Theory of the Knowledge-Based Firm. Basingstoke: Palgrave Macmillan.
Frand, J. and Hixon, C. (1999), “Personal knowledge management: who, what, why, where, when, and how”, working paper, online, available at: www.anderson.ucla.edu/faculty/jason.frand/researcher/speeches/PKM.htm.

30 Eylül 2013 Pazartesi

Personal Knowledge Base

Kişisel Bilgi Tabanı

Kişisel bilgi tabanı oldukça yeni bir kavram. İlk kez 2011 yılında Stephen Davies tarafından "Still Building Memex" adlı makalesinde tanıtıldı (1).

"We define a Personal Knowledge Base—or PKB—as an  electronic tool through which an individual can express, capture, and later retrieve the personal knowledge he or she has acquired. Our definition has three components: 
Personal: Like Bush’s memex, a PKB is intended for private use, and its contents are custom tailored to the individual. It contains trends, relationships, categories, and personal observations that its owner sees but which no one else may agree with. Many of the issues involved in PKB design are also relevant in collaborative settings, as when a homogeneous group of people is jointly building a shared knowledge base. In this case, the knowledge base could simply reflect the consensus view of all contributors; or, perhaps better, it could simultaneously store and present alternate views of its contents, so as to honor several participants who may organize it or view it differently. This can introduce another level of complexity. 
Knowledge: A PKB primarily contains knowledge, not information. That is, its purpose is not simply to aggregate all the information sources one has seen, but to preserve the select knowledge that one has learned from those sources. Psychologically, knowledge is the formation of a mental model in one’s own mind that corresponds to the information encountered.
Base: A PKB preserves knowledge for the long haul. It is ideally futureproof: immune to shifts in technology and to disaster. It can be fluidly searched and browsed. It also forms a consolidated, integrated whole, without partitions that might isolate some areas of knowledge from others. This is because it is a reflection of one’s own memory, which, as Bush and many others have observed, can freely associate any two thoughts together, without restriction." (Davies, 2011:81-82)

Son dönemdeki çalışmalarımda (2), (3) yaşam günlüğü cihazları ile kaydedilen günlük bilgisinin yorumlanması, betimlenmesi ve ardından kişisel bilgi yönetimi listeleri halinde özetlenmesi sonucunda elde edilen veritabanının Davies'in kişisel bilgi tabanı kavramıyla daha anlaşılır ve geliştirilebilir olduğunu düşünüyorum. Önümüzdeki günlerde Kişisel Bilgi Tabanlarıyla ile ilgili ayrıntılı bir yayın yapmayı planlıyorum. 


(1) Davies, S. "Still Building the Memex." Communications of the ACM, vol. 53, issue 2, pp.80-88, Feb. 2011.
(2) Mutlu, M.E. (2013a), "Öğrenmenin Üç Boyutu ve Öğrenme Deneyimlerinin Oluşması", 22. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı EBK2013,  5-7 Eylül 2013, Eskişehir.  http://kisiselogrenmeortamlari.blogspot.com/2013/09/three-dimensions-of-learning-and.html
(3) Mutlu, M.E. (2013b), "Genişletilmiş İnformel Öğrenme Modeli ve Öğrenme Deneyimlerinin Yönetimi için Bir Yöntem", 22. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı EBK2013,  5-7 Eylül 2013, Eskişehir.  http://kisiselogrenmeortamlari.blogspot.com/2013/09/expanded-informal-learning-model-and.html